Rework. Praca na nowo?
Surface / Unsplash

Rework. Praca na nowo?

Karolina Halik

Po kilku latach od pierwszego podejścia, Rework wydaje się zbiorem sztampowych porad, powtórzeń, a czasem również sprzeczności (oraz recept na katastrofę). Na szczęście to tylko pozory i dla niektórych lektura może być czymś przełomowym. Podczas powtarzania lektury skupiłam się na wyborze kilku cytatów, do których przyszły i obecny przedsiębiorca czasem powinien wrócić, ponieważ mimo bycia oczywistymi, te zasady bywają zapomniane.

Rozwiązania faktycznych problemów

Jason Fried i David Heinemeier Hansson to założyciele przedsiębiorstwa 37signals, obecnie znanego jako Basecamp. Ich wspólna historia rozpoczęła się w 2003 roku, kiedy założyli firmę działającą na rynku IT. Szybko dostrzegli, że brakowało im lepszej organizacji, ponieważ przez dużą liczbę projektów i maili pracowali w sposób chaotyczny (jeśli ciebie również dotyczy ten problem, sprawdź jak zrobić porządek w skrzynce). Postanowili wtedy znaleźć optymalne narzędzie do zarządzania projektami, gdzie będą mogli dzielić się pomysłami, organizować pracę i prezentować ją pozostałej części zespołu. Testowane przez nich narzędzia nie spełniały ich oczekiwań, więc stworzyli własne.

Po roku od startu przedsięwzięcia Basecamp generował większy przychód niż poprzednia działalność firmy. Wtedy założyciele postanowili zrezygnować z dodatkowych działalności i skupić się na tym jednym projekcie. Dziś Basecamp jest używany przez miliony użytkowników i liczba ta stale rośnie. Obok niego powstało jeszcze kilka projektów, jednak to to narzędzie było przełomowe dla Jasona Frieda i Davida Heinemeiera Hanssona. Historię budowania Basecampa, a właściwie bardziej zasady i filozofię, jakimi się kierowali, opowiadają w książce “Rework” – krótkim i lekkim poradniku dla przedsiębiorców i/lub założycieli.

“Rework”, mimo braku zapowiadanej rewolucji w prowadzeniu firmy, może być niezłą lekturą, która naprowadzi na tematy, które należy zgłębić. Z pewnością nie powinna być traktowana jak podręcznik zarządzania, marketingu, CXu i HRu, a raczej jako zbiór luźnych wskazówek. Wśród nich znajduje się kilka, które warto wspomnieć.

Wskazówki Jasona Frieda i Davida Heinemeiera Hanssona

  1. Zacznij traktować swoje plany w dziedzinie biznesu, finansów czy strategii jak przypuszczenia.
  2. Działanie bez planu może się wydawać przerażające. Jednak ślepe realizowanie spisanych wcześniej, oderwanych od rzeczywistości, zadań jest jeszcze gorsze.
  3. Aby Twoja firma wyróżniała się na rynku, musi reprezentować wyznawane przez Ciebie poglądy, a nie tylko oferować produkt albo usługę.
  4. Istnieje duża różnica między wyznawaniem pewnych wartości a ich deklarowaniem w okrągłym, gładko brzmiącym zdaniu.
  5. Lepiej zrealizować połowę pomysłów, byle dobrze, zamiast wcielać w życie wszystkie, ale z marnym skutkiem.
  6. Liczy się to, czego się pozbędziesz. Dlatego ciągle zastanawiaj się nad tym, co możesz usunąć, uprościć i usprawnić. Zostań kuratorem. Trzymaj się tego, co jest absolutnie niezbędne.
  7. Jeśli coś nie funkcjonuje dobrze, naturalnym odruchem jest zwiększenie środków służących rozwiązaniu problemu — do zadań kierujemy więcej ludzi, poświęcamy problemowi więcej czasu i pieniędzy. To tylko zwiększa skalę problemu. Właściwym rozwiązaniem jest podjęcie działania wręcz przeciwnego — redukcja.
  8. Zakłócenia pracy to wróg efektywności. (…) Jeśli ktoś Ci przerywa pracę, nie można tego nazwać współpracą, tylko przeszkadzaniem. (…) Nie można dokonać niczego znaczącego, jeśli musisz ciągle przerywać i zaczynać od nowa.

Rework, Jason Fried i David Heinemeier Hanssonksiążka, audiobook (linki afiliacyjne)