5 talków z Web Summit 2022, które warto obejrzeć
Spodziewałam się pokazywania trendów, usłyszałam, że kryzys potrwa dłużej niż obiecują nam politycy i będzie nieco inny, niż możemy sobie obecnie wyobrażać. Było więcej o tu i teraz, niż o przyszłości, która maluje się w różnych barwach.
Na początku listopada 2022 ponad 71 tysięcy osób ze 160 państw zgromadziło się w Lizbonie. Te statystyki cieszą mnie dlatego, że 42% uczestników i 34% speakerów stanowiły kobiety [1]. Dobra robota — to ładne liczby, jak na techową konferencję. Z niecierpliwością wyczekuję kolejnej edycji Web Summit w Lizbonie, ale też majowej w Rio. Ale zanim one nastąpią… oto najlepsze, moim zdaniem, wystąpienia na głównej scenie Web Summit 2022 i kilka highligtów z tych, których nie ma online:
Speech Oleny Zełenskiej podczas Opening Night 🇺🇦
Niespodziewana gościni, pierwsza dama Ukrainy, Olena Zełenska, bardzo mocno rozpoczęła konferencję. Pokazała, co złego mogą zrobić różne technologie [2], ale też jak można pomóc Ukrainie podczas inwazji Rosji [3].
“Często słyszycie, że innowacje technologiczne poruszają świat, ale to coś więcej. Macie moc określania kierunku, w którym porusza się świat”.
To rozpoczęcie nie pozostało niezauważone przez przeciwników “mieszania polityki do technologii”. Bądźmy szczerzy, polityka dotyczy każdego obszaru naszego życia. Tak więc technologie i polityka cieszą się wzajemnym zainteresowaniem i lepiej by były one po naszej, użytkowników, stronie. W mojej opinii to był bardzo potrzebny element konferencji, bo temat jest i ważny, i pilny.
Ideas Worth Spreading: TED’s Message to Web Summit — Chris Anderson, kurator TED 🎙️
Najbardziej wyczekiwana przeze mnie prezentacja była też tą, z której wyniosłam najwięcej. Nie ma co ukrywać, że Chris Anderson jest pesymistycznie nastawiony do przyszłości internetu. Chociaż jego wystąpienie było dosyć gorzkie, okrasił je wspaniałym storytellingiem i ilustracjami współtworzonymi z DALL-E - dzięki temu narzędziu określił (i zwizualizował) internet jako „obcego, który rośnie w nas”.
Jabby, zainspirowany Jabbą the Hutt, i Yodel, żeńska wersją Yody, karmią się zupełnie innymi treściami: Jabby jest łasy na uzależniający i przemocowy kontent, Yodel natomiast jest tym czystym i produktywnym. Czy warto więc dokarmiać Jabby’ego? Odpowiedź nasuwa się sama, natomiast to nie wszystko, o czym wspomniał Anderson [4]. Kurator TEDa dał nam, twórcom, kilka wskazówek, jak tworzyć i optymalizować treści, by dokarmiać Yodel zamiast Jabby’ego.
Giving F1 a Tech Edge — Toto Wolff, Oliver Steil i Rosanna Tennant 🏎️
Choć moje zainteresowanie Formułą 1 znacznie opadło, z ciekawością obejrzałam firechat poświęcony jej tematowi. Specyfika tego motosportu wymaga najwyższej wydajności od ludzi, maszyn i narzędzi. TeamViewer jest nie tylko naklejką na bolidach Mercedes-AMG PETRONAS, ale też partnerem dostarczającym narzędzia AR i IoT do współpracy zdalnej zespołu, by rozwiązywać liczne problemy techniczne, logistyczne czy środowiskowe (szach mat, Elon). Zajrzyjmy zatem za kulisy wyścigów F1.
From unicorn to unicorpse? Surviving the trend — Robby Yung, Christine Tsai, Tim Draper i Ivan Levingston 🦄
Startupy narażone są na kryzysy częściej i intensywniej niż tradycyjne firmy. Jak więc przetrwać aktualne peturbacje? Reewaluacja to jeden z pierwszych kroków. I po stronie inwestorów, i startupów. Nie mniej istotne są oszczędności (przed i po kryzysie również), bo deakceleracja stała sie faktem. Jeśli masz startup lub firmę, przygotuj się na nadchodzące zmiany.
Who runs the world? Geeks! — Andrew McAfee 👩💻
Andrew McAfee w swoim speechu parafrazuje nieco Beyonce i podrzuca niełatwy temat do rozważań. Czy geekowskie podejście jest lepszym sposobem na prowadzenie biznesu? Czym są syndrom 90% i Liars Club? Czy agile nas ocali?
(Pssst, to wcale nie pionierstwo i geniusz Elona, o czym przekonujemy się właśnie teraz #RIPTwitter)
Poza mainstreamem 🔮
Nie mniej ciekawe jest jednak to, co działo się poza główną sceną. To właśnie tu nieco lepiej było widać obowiązujące i raczkujące trendy, zwłaszcza te związane z Web3, AI, zdrowiem, ale nie tylko.
Na długo przed konferencją (i z wielką nadzieją) dodałam do planu rozmowę z Katherine Jestin (Airbus), która w super fireside Adapt, or die opowiedziała o kryzysie koronawirusowym z perspektywy, której mi brakowało. Choć sama przez moment pandemii pracowałam w branży turystycznej, to jej perspektywa była tym, czego mi dotychczas brakowało. Nie tylko ta związana z zeroemisyjnością, która przewijała się przez każdy wątek rozmowy, ale też stale zachodzącymi zmianami post-covid i podejściu do klientów oraz podwykonawców i partnerów. Jestin przyznaje, że bez dekarbonizacji nie przetrwamy, czym zdradza nieco przyszłość lotnictwa, ale też podsuwa myśl, że przeszłe czy obecne kryzysy to nie koniec i dalsza adaptacja jest niezbędna — zwłaszcza przez odpowiednie wykorzystanie nowych technologii.
W moim lineupie królował design i marketing. Nie dowiedziałam się tu niczego przełomowego, ale pojawiło się kilka highligtów godnych odnotowania. Lego podchodząc do innowacji mocno stawia na diversity and inclusion — chociażby przez instrukcje audio czy klocki dla osób niewidomych. Na accessibility stawia również zespół Landor & Fitch, który uważa, że włączenie i dostępność powinny stanowić minimum wymagań i być podstawą każdego projektu. Jak wspomniałam — nie jest to nic przełomowego, ale dobrze, że jest podkreślane na każdym kroku.
Na wielu scenach (całkiem słusznie) obrywało się social mediom. I choć sama nie jestem fanką żadnego, to śledzę wszystkie z uwagi na pracę. I nie tylko ja, bo młodzi ludzie częściej czerpią wiedzę o bieżących wydarzeniach z TikToka niż mediów. Ubolewają nad tym nie tylko dziennikarze. Nie pojawiły się tu żadne cudowne recepty ani gotowe rozwiązania — może dlatego, że na scenach królowali millenialsi i boomerzy. Bardzo chciałabym usłyszeć, co na ten temat ma do powiedzenia Gen Z.
Co było fajne, na głównej scenie pojawił się największy youtuber Ameryki Łacinskiej i Brazylii, KondZilla, więc wyszliśmy odrobinę już poza US- i europocentryzm, ale zetki i silver generation nie miały zbyt dużej reprezentacji na scenie. A szkoda. Chciałabym, by tego typu wydarzenia były jak najbardziej inkluzywne. I tak, czasem musi być politycznie.
Polityczne powinny być firechaty i prezentacje o gig economy, sztucznej inteligencji, zdrowiu, danych, bo te obszary wymagają regulacji. Czy były? Umiarkowanie. CEO Web Summit pokazał, że nie obawia się kontrowersji, popełniania błędów i przepraszania za nie, ale też deklaruje, że chce tworzyć przestrzeń do otwartej i szerokiej debaty. Czekam zatem na rozwój wydarzeń i jeszcze większą inkluzywność konferencji.
Wybrane nagrania z Web Summit obejrzysz na konferencyjnym kanale YouTube.
Zobacz więcej:
[1] The Web Summit Times
[2] The Remote Control Killers Behind Russia’s Cruise Missile Strikes on Ukraine, Bellingcat
[3] Mykhailo Fedorov, wicepremier Ukrainy, na Web Summit 2022
[4] What happens when our computers get smarter than we are? Nick Bostrom, TED